Farleds- och lotsavgifter
Senast ändrad: 2022-01-13
Sjöfartsverket är ett affärsverk med ett räntabilitetmål som kräver att myndigheten går med vinst och levererar överskott till staten. Farledsavgiften finansierar Sjöfartsverkets verksamhet, samtidigt har majoriteten av EU:s länder inte några statliga farledsavgifter. De nuvarande svenska farledsavgifterna utgör därför en konkurrensnackdel för handelssjöfart i Sverige och för det svenska näringslivet.
Sjöfartsverket har de senaste åren höjt de avgifter som tas ut från sjöfarten i form av så kallade farleds- och lotsavgifter. Sjöfartsverkets höga avgifter motverkar de politiska ambitionerna om överflyttning. Dessutom innebär ökade kostnader för sjötransporter att svenska produkters konkurrenskraft försämras på centrala marknader. Att belasta befintlig sjöfart med mer avgifter går tvärtemot de politiska ambitionerna om mer gods och passagerare på köl. När kostnaderna stiger kommer varor och personer istället att transporteras på den redan ansträngda landinfrastrukturen, eller inte transporteras alls. För att underlätta återhämtning efter pandemin och dessutom stärka försörjningsberedskapen krävs snarare avgiftssänkningar.
Aktuellt i frågan
- Brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth: ”En långsiktig lösning vad avser Sjöfartsverkets finansiering och avgifter”
- Svensk Sjöfart och ForSea i Aktuell Hållbarhet om Sjöfartsverkets höjda avgifter
- Sjöfartsverket planerar höja avgifterna – näringslivet rasar: ”Helt orimligt”
- Estland slopar farledsavgifterna – Svensk Sjöfart hoppas att Sverige gör detsamma
- Blå tillväxt föreslår åtgärder för att rädda sjöfarten
- Minska de statliga avgifterna för sjöfarten
- Svensk Sjöfarts senaste remissyttrande 2 september 2019
- Sjöfartstidningens tematidning
- Svensk Sjöfarts senaste remissyttrande 14 juni 2018
Tidigare publicerat:
Interna länkar
- 20 januari 2022: Svensk Sjöfart m fl i KT Kuriren och Wermlandstidningen: ”Stoppa höjningen av farledsavgiften”
- 6 september 2021: Beslut från regeringen: ökade medel till Sjöfartsverket och breddad ekobonus
- 29 juni 2021: Sjöfartsverket beslutar att inte höja avgifterna under 2021
- 19 februari 2021: Svensk Sjöfart välkomnar Sjöfartsverkets beslut att skjuta på avgiftshöjningar
- 19 februari 2021: ”Utred Sjöfartsverkets verksamhets- och finansieringsform”
- 9 februari 2021: Höj inte farleds- och lotsavgifterna – höj anslagen till Sjöfartsverket
- 10 november 2020: Svensk Sjöfarts remissvar
- 19 oktober 2020: ”Regeringen måste ta ansvar för Sjöfartsverkets ekonomiska situation”
- 15 juni 2020: Svensk Sjöfart välkomnar beslut om 300 MSEK till Sjöfartsverket
- 8 juni 2020: Sjöfartsverket senarelägger avgiftshöjningar
- 22 april 2020: Beslut om en översyn av Sjöfartsverket och miljöincitament för sjöfarten
- 22 april 2020: Estland slopar farledsavgifterna – Svensk Sjöfart hoppas att Sverige gör detsamma
- 1 april 2020: Minska de statliga avgifterna för sjöfarten
- 24 april 2020: Beslut om översyn av Sjöfartsverket samt miljödifferentiering av farledsavgifterna
- 17 februari 2020: Riksdagsledamot frågar om farledsavgifter och framtiden för Sjöfartsverket
- 12 juni 2019: Riksdagsseminarium om farledsavgifter, miljö och konkurrenskraft
- 16 maj 2019: Farledsavgifter slår undan benen för de politiska målen
- 11 februari 2019: Infrastrukturministern svarar på fråga om farledsavgifterna
- Föreningens remissvar: 2 september 2019, 14 juni 2018, 20 oktober 2017, 20 juni 2017, 10 november,27 oktober 2016 respektive 30 maj 2016
- 11 juni 2018 Nya avgiftsförslaget sågas av Svensk Sjöfart
- Blå Tillväxt och Skeppsmäklarföreningens brev till Tomas Eneroth
- Blå Tillväxt kritiska till förslaget om nya lotsavgifter
- 25 januari 2017: Sjöfarts- och Hamnuppropet
- 21 november 2017 Debattartikel i SVT opinion från riksdagsledamöter i Finland om höjda farledsavgifter i Sverige
- 16 december: Stor besvikelse över höjda farleds- och lotsavgifter
- 28 november: Ta bort vinstkravet från Sjöfartsverket
- 2 november, Höjda farledsavgifter på tvärs mot politiska ambitioner
- 3 oktober 2016: Sjöfartsverkets nya avgifter hotar sjöfarten
- 28 juni 2016: Sjöfartsverkets nya avgifter hotar sjötransporter och politiska mål
- 1 juni 2016: Sjöfartsverket måste ta ett omtag med nytt avgiftssystem
- 12 april 2016: Avgiftshöjningar spiken i kistan för sjötransporter på Vänern
Externa länkar - 19 februari 2021: VTI ska ge förslag på sjöfartsavgifter
- Sjöfartsverkets remiss 2021
- Trafikanalys rapport finns att läsa här.
- Sjöfartstidningens tematidning på ämnet:Tematidning farleds- och lotsavgifter
- DI Opinion: http://www.di.se/opinion/vdar-inom-sjofarten-ta-bort-vinstkravet-fran-sjofartsverket/