”De största utmaningarna erbjuder de största möjligheterna”
Malin Högberg, director corporate legal på det marina försäkringsorganisationen The Swedish Club, är näst på tur i Svensk Sjöfarts intervjuserie om profiler inom sjöfarten som delar sin syn på branschen och dess framtid.
Kan du berätta lite om din bakgrund och vad du gör idag?
– Min väg in i sjöfarten började med skutsegling inom framför allt Föreningen Mot Bättre Vetande, och förstärktes av gymnasietiden på Den Seglande Gymnasieskolan på Öckerö. Genom detta fick jag ett stort intresse för sjöfartsbranschen och en matrosbehörighet som jag sedan kunde använda till att jobba lite efter studierna, med sommarjobb på bland annat Strömmas utflyktsbåtar och kanalbåtar. Jag arbetade bland annat två resor som vaktledare på Den Seglande Gymnasieskolan och läste en Fartygsbefäl klass VII på Chalmers innan jag valde att läsa juristlinjen vid Göteborgs universitet samt en master i sjörätt vid Universitet i Oslo, säger Malin Högberg.
Malin Högberg började på The Swedish Club redan 2012 som claims trainee på P&I och FD&D-avdelningen (Protection & Indemnity och Freight Demurrage & Defence) och har sedan dess haft olika roller inom organisationen. 2020 tog hon över som klubbens chefsjurist, eller director corporate legal, och blev del av ledningsgruppen.
– I rollen som director corporate legal är jag bland annat sekreterare i styrelsen och dess kommittéer samt arbetar med tillståndsfrågor och intern styrning. Typiska frågor på mitt bord har varit att driva arbetet med att söka tillstånd för klubbens Singaporefilial som vi startade 2022 och att skaffa tillstånd för UK-filialen efter Brexit. Arbetet med att skapa struktur för klubbens due diligence och sanktionsefterlevnadsprocesser har varit en central fråga samt samarbete inom International Group of P&I Clubs, IG, och Cefor. Jag är sedan hösten 2022 ordförande i IG:s sanktionskommitté och har haft privilegiet att leda dess förhandlingar med myndigheter från EU, USA och UK kring framför allt G7-koalitionens olika sanktionspaket mot Ryssland, berättar hon.
Om man ser till exempelvis näringsvillkor, säkerhetsläget, kompetensförsörjning och så vidare, vilka är de viktigaste frågorna för en framgångsrik sjöfart framåt?
– Samtliga av dessa frågor är centrala och behöver hanteras långsiktigt och framåtblickande. Svenska rederier ligger långt fram i att ta ansvar för den gröna omställningen, vilket vi som är del av det svenska sjöfartsklustret ska vara stolta över och stötta. IG, där The Swedish Club ingår, spelar en central roll i att försäkra fartyg som drivs av både ny och gammal teknik liksom att försäkra transporten av fossila såväl som eventuella nya bränslen och råvaror genom den gröna omställningen. Det är viktigt att komma ihåg att P&I-klubbarna, inklusive The Swedish Club, en gång i tiden uppstod ur en situation av försäkringsnöd där då traditionella försäkringsbolag var ovilliga att försäkra hela ansvaret i samband med introduktionen av ny teknik och ökande legalt ansvar. Det är centralt att IG omfamnar också den nya omställning som har påbörjats, förklarar Malin Högberg.
Hon menar att Sveriges NATO-medlemskap också lägger större fokus på civil beredskap och den centrala roll som den svenska sjöfarten har för att trygga landets försörjning i händelse av kris och krig. Där har politiken ett ansvar för att främja den svenska sjöfarten.
– Att framgångsrikt ta sig an framtidens utmaningar förutsätter också en tryggad kompetensförsörjning både vad gäller ombord- och landanställda inom rederier, befraktare, speditörer, försäkringsbolag, advokatbyråer och andra. Det behövs ännu mer fokus på hur givande det är att jobba inom sjöfartsnäringen samt att lyfta alla de möjligheter till en spännande karriär som finns, säger hon och lyfter den kompetenshöjande insats som de nya traineetjänster är och som är ett samarbete mellan The Swedish Club, Svensk Sjöfart, Svenska Skeppshypotek, Wallenius Marine AB och Stena AB.
Vilka är de största möjligheterna för sjöfarten i framtiden?
– De största utmaningarna erbjuder också de största möjligheterna. Den som klarar av den gröna omställningen, där svensk sjöfart ligger i framkant, har enorm potential att positionera sig inför framtiden. Samma gäller den som tar de geopolitiska utmaningarna på allvar och utför noggrann supply chain due diligence. Många fastnar i miljödelen av ESG och glömmer bort att ett framgångsrikt ESG-arbete handlar minst lika mycket om vem du gör affärer med som om ditt koldioxidavtryck. Hur kan man trovärdigt säga sig ägna sig åt långsiktigt hållbar verksamhet om man samtidigt bidrar till penningtvätt och terroristfinansiering genom att inte ha koll på att man indirekt gör affärer med sanktionerade parter, bidrar till att finansiera brottslig verksamhet eller krigföring? Det kommer därför att vara allt viktigare att se en välstrukturerad due diligence-process som en möjlighet att hitta seriösa affärspartners att göra bra affärer med långsiktigt. Detta är för mig en central fråga som har genomsyrat mitt arbete de senaste åren, berättar Malin Högberg.
Hur har branschen förändrats sedan du började din karriär inom sjöfarten?
– Utvecklingen av ett alltmer komplext sanktionslandskap är kanske det jag personligen har märkt av mest de senaste åren. 2020 kom amerikanska myndigheter, i form av the Office of Foreign Asset Control som är en del av US Treasury, med en så kallad Maritime Guidance där man uttryckte en första omgång av klara förväntningar på bland annat redare, befraktare och sjöförsäkringsbolags sanktionsefterlevnad och due diligence. Sedan dess har allt fler krav och rekommendationer kommit i allt snabbare takt och det står klart att sjöfarten är i fokus för lagstiftarna just på grund av den kraftfulla verkningsgrad som uppstår av att kontrollera transporten av råvaror och produkter, förklarar hon.
Vad är det bästa med att arbeta inom sjöfarten?
– Utan tvekan att det är en internationell men ändå väldigt kontaktdriven bransch med många spännande möjligheter, där den ena dagen inte är den andra lik. Ett arbete inom sjöfarten rekommenderas starkt för den som gillar utmaningar!
Publicerad: 2024-07-03