Sjöfartsnäringen föreslår global prissättning på växthusgaser
På global basis står sjöfart för cirka 3% av växthusgasutsläppen och 2023 beslutade FNs sjöfartsorgan IMO* om en ny växthusgasstrategi med målet att reducera sjöfartens klimatpåverkan till noll runt år 2050, i linje med Parisavtalet. För att säkerställa att målet kan uppfyllas har den internationella sjöfartshandelskammaren, ICS, i vilken Svensk Sjöfart är en aktiv aktör, tillsammans med Bahamas och Liberia utvecklat och presenterat ett förslag på en prismekanism på växthusgaser till kommande klimatmöte som kommer hållas på IMO i höst.
Förslaget med en prismekanism syftar till att utjämna prisdifferensen mellan fossila drivmedel och alternativ med låg/noll-emissioner för all sjöfart i hela världen. Intäkterna från prismekanismen föreslås att dels finansiera investeringar för produktion av låg/noll-emissionsbränslen och fartygsdrift med låg/noll-emissioner en bonus tillsammans med en klimatfond omfattandes flera miljarder dollar per år för klimatåtgärder hos utvecklingsländer.
– Svensk Sjöfart har länge efterfrågat en global prissättning av växthusgaser. Nu har vi genom ICS utvecklat och lagt fram ett konkret förslag som vi hoppas att IMO kan enas om och vi hoppas därför på stort stöd från inte bara Sverige men från alla IMOs medlemsländer, säger Fredrik Larsson, ansvarig för miljö- och klimatfrågor på Svensk Sjöfart och som deltagit i arbetet.
*International Maritime Organization
Förslaget kan läsas i sin helhet här.