Oacceptabla konsekvenser av nya regler för besättningsbyten – åtgärder behövs omedelbart

Den 19 augusti skärpte Kustbevakningen sina rutiner för gränskontroll vid besättningsbyten, efter förändringar hos Polismyndigheten. De nya reglerna innebär att besättningsbyten endast tillåts vid vissa gränsövergångsställen med begränsade öppettider, vilket har lett till stora problem och förvirring för rederier och sjömän. I praktiken har detta tvingat sjömän att stanna ombord längre än planerat, med effekten att avmönstring i vissa fall behövt ske i annat EU-land.

 Sedan införandet har rederier och sjömän över hela Sverige stött på problem. Förändringen innebär att sjömän enbart kan göra besättningsbyten vid vissa angivna gränsövergångsställen med ofta begränsade öppettider. I vissa fall har sjömän tvingats stanna ombord till nästa hamn, vilket kan innebära stora extra kostnader och logistiska problem för rederierna. Ibland till ett annat EU-land. Det har även förekommit fall där elever ombord har påverkats, vilket är särskilt problematiskt.

Ett rederi som regelbundet anlöper en viss hamn står nu inför problem eftersom hamnen inte längre har en godkänd gränsövergång. Detta innebär att besättningen inte längre får gå iland och lösa gränsövergången på en annan ort. I praktiken gör detta att besättningsbyten för denna typ av rutter blir omöjliga i Sverige. I något fall har ett rederi tvingats anlöpa ytterligare en hamn, utanför traden, till stora extra kostnader, trots att det rört sig om extra ordinära omständigheter i just det fallet. Det är tydligt att detta rör både svenska, europeiska och tredjelandsmedborgare.

Dessa nya regler och rutiner får helt orimliga konsekvenser för enskilda och företag.

Svensk Sjöfart har därför hemställt till Justitiedepartementet om att skyndsamt återinföra möjligheten till undantag för de fall det behövs i enlighet med tidigare praxis och i enlighet med de möjligheter som medges enligt Schengenregelverket. Det fungerar i övriga Europa och bör självklart tillämpas även här. Att en viss föranmälan och registerkontroll behövs är för rederierna självklart men att förbjuda stora delar av handelsflottan att genomföra besättningsbyten utanför kontorstid är helt oacceptabelt. I stort sett har man stängt ner norrlandskusten för trafik genom detta beslut.

– Att behandla sjömän såsom att det har onda avsikter när de i själva verket bistår vårt land med att trygga vår försörjning och beredskap är inte bara oacceptabelt det är också ett direkt hot mot både vår försörjning och framtida möjligheter till rekrytering. Vilken annan industri skulle acceptera att deras anställda inte får åka hem när deras skift är slut och kanske inte ens gå av skiftet i sitt hemland. Det finns lösningar på detta i våra grannländer. Nu måste regeringen skyndsamt ingripa och agera när inte dess myndigheter har förmågan eller förståelsen att göra det, säger Pia Berglund, senior rådgivare på Svensk Sjöfart.

Läs Svensk Sjöfarts hemställan här. 

Publicerad: 2024-08-29