Enighet om sjöfartens betydelse för handel, beredskap och klimatomställning
Under den allmänna motionstiden har det inkommit ett trettiotal motioner som på olika sätt berör sjöfarten.
Det råder bred politisk enighet i Sveriges riksdag om den centrala rollen som svensk sjöfartsnäring spelar för landets handel och export. Samtliga partier, delar uppfattningen att konkurrensvillkoren för svensk sjöfart är sämre än i närliggande länder, vilket har lett till utflaggning av fartyg och en minskning av handelsflottans storlek. Det visar också på sjöfartens betydelse för Sveriges beredskap i händelse av kris eller krig, samt dess roll i klimatomställningen.
Både bland företrädare för Tidösamarbetet och Socialdemokraterna betonas vikten av att avskaffa stämpelskatten och justera tonnageskattesystemet, vilket visar på ett blocköverskridande stöd. Både företrädare för Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna understryker vikten av att gå vidare med förslagen om en förändrad tonnageskatt. Det finns även enighet om behovet av att flytta godstransporter från väg till sjöfart och järnväg för att minska klimatpåverkan. Förslag för att minska sjöfartens miljöpåverkan bla från Miljöpartiet som vill se över ruttdragning i känsliga områden och förbudet mot utsläpp från skrubbers. Miljödifferentierade farledsavgifter diskuteras av Centerpartiet och Miljöpartiet, medan Sverigedemokraterna bl.a. vill se en annan finansieringsmodell för isbrytning, sänkta farledsavgifter för inlandssjöfart och en översyn av lotsavgifterna. Socialdemokraterna föreslår att 300 miljoner per år avsätts för att minska trycket på farledsavgifterna och främja överflyttning.
I andra motioner lyfts också frågan om isbrytare, samt vikten av att utse fler gränsövergångsställen. Även frågan om kompetensförsörjning lyfts inte minst från Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna som har med åtgärder i sina respektive budgetförslag.
– Den breda politiska samsynen i många frågor är glädjande och visar på sjöfartens avgörande betydelse för Sverige både vad avser handel, beredskap och för klimatomställningen. Nu är det viktigt att de goda ambitioner som finns inom området omsätts i konkreta satsningar och lagstiftningsförslag, säger Anders Hermansson vd på Svensk Sjöfart