Svensk Sjöfarts höstmöte

Förra veckan avslutades med Svensk Sjöfarts årliga höstmöte i Göteborg där vi samlar våra medlemmar till en fullspäckad dag med intressanta talare som i diskussion, dialog och debatt tar sig an för branschen aktuella och viktiga ämnen. Temat för årets möte var sjöfartens roll i den gröna omställningen, en både komplex och akut fråga för en så global bransch där tillräcklig tillgång till gröna drivmedel är avgörande.

Under dagen talade Daniel Westlén, statssekreterare hos klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari om energifrågans betydelse för klimatomställningen. Statssekreteraren konstaterade att sjöfartens omställning är viktig för att Sverige ska kunna klara sina klimatmål, att tillgången till och efterfrågan på fossilfri energi är avgörande – och att det behövs politisk styrning för att branschen ska klara av omställningen. Centerpartiets energipolitiske talesperson Rickard Nordin framhöll att politiken behöver hjälpa till mer ekonomiskt för att öka efterfrågan på gröna drivmedel och att politiken själv kan göra mer i egenskap av transportköpare genom att ställa krav på fossilfria transporter.

 

Sveinung Oftedal, Chairperson, IMO GHG WG, Specialist Director, Ministry of Climate and Environment i Norge gav oss det globala perspektivet genom att berätta om vad som händer i IMO:s klimatförhandlingar. Sveinung berättade att förhandlingarna följer den ambitiösa tidsplan som lagts fram. I detta kritiska slutskede kommer fler behöva kompromissa för att slutmålet ska uppnås och Sveinung underströk att EU inte får glömma att samtala med länder såsom Indien, Kina med flera som har de största ekonomierna och hamnarna i världen.

Johannes von Knorring, Maritime Decarbonization, DNV, Selma Brynolf, researcher at Department of Mechanics and Maritime Sciences, Chalmers och Göteborgs universitet och Anders Norén, hållbarhetschef Drivkraft Sverige möttes i ett samtal om vad som krävs för att sjöfarten ska kunna ställa om. Panelen var eniga om att politikens uppgift är att staka ut en stabil kurs som man sedan håller, så att näringen har långsiktiga regler att förhålla sig till. Sjöfarten och drivmedelsproducenterna behöver marschera i takt och biodrivmedelsproduktionen behöver få investeringsstöd från politiken för att våga satsa fullt ut och producera mer. Samtliga i panelen menade att sjöfartens omställning på kort tid har gått från att ses som omöjlig till fullt möjlig och man ser ljust på framtiden.

Dagens andra pandelsamtal handlade om sjöfartens framtida bränsle där Therese Jällbrink, Head of renewable Energy, Göteborgs Hamn, Johannes Bogren, EVP Södra Bioproducts, Södra och Johan Källsson, vd, Thunbolagen diskuterade regler och samverkan. Panelen framhöll bland annat att regelverken måste vara konsekventa och långsiktiga och att Sverige inte kan ha andra regler än andra EU länder gällande exempelvis hur man får blanda molekyler i bränslen – då missar man helt målet och sätter krokben för omställningen. Alla var rörande överens om att omställningen måste ske i global samverkan och med gemensamma spelregler, annars spelar det ingen roll vad vi i Sverige gör.

Sist men inte minst fick publiken äran att träffa Anna Ledin, ny Generaldirektör för Havs- och vattenmyndigheten som tillträdde posten i april i år som berättade om sin första tid på myndigheten.

Stort tack till alla medlemmar och talare för en fantastiskt intressant och viktig dag under trevliga former!