Hemställan om åtgärder för specialsjöfarten
Svensk sjöfart har idag skickat in en hemställan till regeringen om åtgärder för att säkerställa tillgång till specialfartyg under svensk flagg. Antalet svenskflaggade fartyg har under lång tid minskat, och framför allt har vi väldigt få svenska fartyg som kan användas för kabelläggning, bogsering, sjömätning, service till vindkraft, byggnation mm till havs. Det är oerhört viktigt att regeringen nu skyndsamt vidtar åtgärder för att behålla befintlig verksamhet i landet och kunna attrahera delar av den tillväxt som sker inom området, inte minst i ljuset av det säkerhetspolitiska läget och de händelser som inträffat under hösten med exempelvis kabelbrott i Östersjön. Sverige har i dagsläget ett enda kabelläggningsfartyg. Det är djupt olyckligt.
Specialsjöfarten är en viktig del av sjöfarten som bland annat har till uppgift att försörja vårt land med el- och internetkommunikation på havets botten, köra ambulansbåtar i avlägsna skärgårdsmiljöer och tillhandahålla servicebåtar till vindkraftparker och offshoreplattformar för både personal och reservdelar. Detta sjöfartssegment är alltså helt avgörande för vår infrastruktur och våra tillgångar till havs såväl som på havsbotten. Tyvärr har rederierna inom specialsjöfarten under många år sett en negativ utveckling för möjligheten att bära svensk flagg. Istället måste vi förlita oss på fartyg under andra länders flaggor. Vi kan helt enkelt inte sakna egna svenska resurser inom området. Att näringsvillkoren, det tekniska regelverket och reglerna för sjöpersonal på specialfartygen är utformade så att fartygen tvingas flagga ut gör att Sverige förlorar i arbetstillfällen, skatteintäkter, kompetensutveckling och konkurrenskraft, men framför allt är det oroande då flera av dessa fartyg utför uppgifter som har en direkt bäring på den svenska förmågan att kunna fullgöra uppgifter i händelse av en förändrad hotbild, såsom att laga kabelförbindelser eller genomföra bogsering.
Hemställan går att läsa här: Hemställan specialsjöfart december 2024 för remiss