Konkurrenssituationen för svensk sjöfart under all kritik
I måndags publicerade myndigheten Trafikanalys sin årliga rapport om den internationella konkurrenssituationen för svensk sjöfart. Årets rapport är dyster läsning gällande den svenska handelsflottans utveckling.
Trafikanalys visar den relativa utvecklingen för de nordiska registren de senaste tio åren. Sammantaget har de nordiska fartygsregistren vuxit påtagligt, drygt 40%. De danska registren har ökat med hela 98%, det norska med 22% och det finska med 26%. Enbart det svenska registret uppvisar en negativ utveckling med minus 31 %. Räknat i brutto har de danska registren vuxit med mer än tre gånger det svenska registrets storlek! En motsvarande bild finns även vid en internationell utblick där Sverige tillhör ett av få länder som sett en minskande utveckling inom rederinäringen. Så här kan vi inte fortsätta.
Trafikanalys statistik visar med all önskvärd tydlighet effekterna av att det under många år saknats en konkurrenskraftig svensk sjöfartspolitik, vilket lett till en kraftigt minskad svensk handelsflotta. Sverige har inte bara haft svårt att behålla de fartyg vi har utan helt missat tåget när det gäller den tillväxt som skett i den internationella handelsflottan. Om Sverige vill vända utvecklingen är det bråttom att få på plats en sjöfartspolitik värd namnet och att vidta konkreta åtgärder som faktiskt innebär att konkurrensförutsättningarna i Sverige blir minst lika bra, och helst bättre, än i våra närmaste konkurrentländer. Vi måste se till att reglerna fungerar så som det är tänkt och få bort svenska särregler, krångliga tillämpningar och övertolkningar av internationella regler. Även om vi nu sett flera lovvärda initiativ från regeringen går arbetet alltför långsamt.
– Om regeringen menar allvar med att stärka den svenska beredskapen och se till att Sverige kan fullgöra de transportbehov som vi som stat ska kunna lösa inom vårt åtagande som NATO-medlem, och dessutom se till att det finns tillräckliga resurser för att upprätthålla de mest kritiska sjöförbindelserna till Sverige, behöver åtgärder komma på plats skyndsamt. Det behövs ett snabbspår om vi inte ska riskera att tappa ytterligare fartyg och gå miste om flera av de nybyggnationer som svenska rederier har i order, säger Anders Hermansson, vd på Svensk Sjöfart.