”Svensk sjöfart måste få bättre villkor”
Alla nordiska länder utom Sverige ser en kraftigt positiv utveckling av handelsflottan. I Sverige går vi åt rakt motsatt håll. Antalet svenskflaggade fartyg har minskat med 31 % på bara tio år, en konsekvens av att regeringar av olika färg under lång tid varit alltför passiva inför det faktum att de nationella näringsvillkoren är betydligt sämre än övriga länders.
År 2023 tillsatte dock nuvarande regering en utredning för att se över skattesystemet för den sjöfarten, med uppdraget att föreslå åtgärder för att förbättra tonnagebeskattningen. Enligt infrastrukturminister Andreas Carlson är regeringen angelägen om att svensk sjöfarts konkurrenskraft stärks och att vi får fler svenskflaggade fartyg. Det är glädjande. Men i dagarna har det gått ett år sedan utredningen presenterades, och fortfarande är frågan om svensk tonnageskatt olöst. Det duger inte.
Om regeringen menar allvar med att stärka den svenska beredskapen och se till att det finns tillräckliga resurser för att upprätthålla de mest kritiska sjöförbindelserna till vårt land behöver förbättrade konkurrensvillkor för svensk sjöfart komma på plats skyndsamt, och en reviderad tonnageskatt är helt avgörande. Svensk Sjöfarts vd Anders Hermansson och näringspolitiske expert Camilla Åberg Linder skriver på debattsidan i Svenska Dagbladet idag.
Publicerad: 2025-01-20