Draghi-rapporten erkänner Europas ledande roll inom sjöfart

Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europa, anser förre ECB-chefen Mario Draghi i sin rapport om Europas ekonomiska konkurrenskraft. Rapporten överlämnades i veckan till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.

Tre huvudområden pekas ut för att få igång tillväxten: innovationer, klimatet och konkurrenskraft måste fungera tillsammans och säkerheten och oberoendet behöver stärkas. För att lyckas med digitalisering och klimatomställning behövs investeringar på årligen motsvarande fem procent av BNP – dubbelt så mycket som under USA:s Marshall-plan för Europa efter andra världskriget.

Rapporten erkänner Europas ledande roll inom sjöfart och behovet av att förbli internationellt konkurrenskraftig. Rapporten betonar att sjöfart är avgörande för Europas energi-, livsmedels- och försörjningskedjors säkerhet, särskilt i tider av geopolitisk osäkerhet.

Rapporten lyfter fram utmaningarna med sjöfarten och behovet av stora investeringar i rena bränslen och innovativa teknologier. Upp till 250 000 sjömän i EU kan behöva omskolas för den gröna och digitala omställningen. Samtidigt pekar rapporten på att sjöfart står inför utmaningar att klara klimatomställningen och pekar det för sjöfarten kommer krävas 40 miljarder årligen i investeringar för åren 2031-2050. Här kommer uppskalning och produktion av rena bränslen och teknologier vara centrala och pekar mot att sjöfarten kommer behöva medel från ETS Innovation Fund.

Europeiska redare ser fram emot att samarbeta med nya EU-ledamöter för att genomföra rapportens rekommendationer och säkerställa att europeisk sjöfart förblir en global ledare.

– Svensk Sjöfart välkomnar Mario Draghis rapport som innehåller en hel del tankeväckande idéer om hur Europa kan ta en större plats i den globala ekonomin. Det är glädjande att sjöfarten pekas ut som en möjliggörande för detta men också dess utmaningar vad gäller omställningar där fokus bör läggas på utveckling av rena bränslen, säger Pia Berglund, senior rådgivare på Svensk Sjöfart.

Läs mer här. 

Publicerad: 2024-09-10