Eco-bonus godkänt av EU – men ännu oklart när de första rederierna kan söka stöd
EU har beslutat att godkänna regeringens förslag om 150 miljoner SEK till ett Eco-bonus-system som varar fram till 31 december 2020. Syftet med Eco-bonus är att stödja överförflyttning av gods från väg till sjö.
– Det är glädjande att systemet nu tycks ha fått EUs välsignelse men det kommer mycket sent under året och jag tror att det i praktiken kommer att innebära att de 50 miljoner som satts av för 2018 inte kommer att kunna förbrukas. Jag förutsätter att regeringen, som verkligen visat framfötterna avseende sjöfartsfrågorna, nu skyndsamt säkerställer att dessa medel kan komma sjöfarten till gagn på annat sätt, säger Rikard Engström, VD Svensk Sjöfart.
– Då sjöfarten är ett energieffektivt trafikslag är det positivt för både människors hälsa, miljö och klimat att regeringen stödjer en överförflyttning av gods från väg till sjö. Vi är glada över att systemet nu tycks komma på plats, samtidigt hade vi hoppats på att det skulle vara klart mycket tidigare i år då budgeten för året riskerar att frysa inne och inte komma sjöfarten till gagn. Vi hoppas att regeringen hittar ett sätt att ändå låta de medel som rederier nu inte hinner söka stödja sjöfartens konkurrenskraft på ett annat sätt, säger Rikard Engström.
Regeringen kommer i och med Eco-bonussystemet ge stöd upp till 30 procent för driftskostnaderna för det aktuella sjötransportupplägget och 10 procent till stöd för inköp av utrustning för omlastning. Stödet ska avse genomförandet av ett detaljerat projekt med på förhand fastställda miljöeffekter och får inbegripa fler än en redare. Endast ett projekt per planerat sjötransportupplägg kan finansieras och det aktuella projektet får inte förnyas, förlängas eller upprepas.
– Vi har ännu inte fått information om när de första rederierna kan tänkas söka stödet, om det fortsatt ses som intressant när det i praktiken försvunnit ett år i systemet, men hoppas få klarhet i detta inom kort. Efter en kontakt med Trafikverket är det tydligt att projekt som ska få stödet inte får ha startat innan Trafikverket beslutar om stöd för projektet. Startar man upp ett sådant projekt idag diskvalificeras det därför från möjlighet till stöd, säger Rikard Engström.
Publicerad: 2018-11-14