Grön innovation på agendan för sjöfarten
Under Svensk Sjöfarts och SMTF:s första del av webinarserien ”Grön innovation” presenterade både rederier och marinteknikföretag en del av det arbete som görs inom sjöfarten just nu.
Anna Prytz, hållbarhetschef på ForSea, berättade om rederiets arbete med batterier.
– ForSea transporterar cirka 7,1 miljoner passagerare, 1,3 miljoner bilar och 428 000 lastbilar varje år. För att minska utsläppen har vi installerat batteridrift med laddning i båda hamnar. Batteriet laddas med hjälp av en helautomatisk laddningsrobot och 6-9 minuters laddning är tillräckligt för en resa över sundet, säger Anna Prytz.
Även Northern Offshore Services (NOS) arbetar med att ta fram hybrid- och helelektriska fartyg.
– Vi började titta på detta för sex år sedan och då fick vi titta i olika excel-filer och det blev verkligen tidskrävande då alla fartyg är olika och då började vi skissa på ett eget program som kan hjälpa oss med hur vi ska spara energi. Vårt fartyg Energizer ligger 10 timmar om dagen på batteri. Mover och Maker byggdes om för ett år sedan och blir klara om ett år, även Runner och Responder kommer byggas om på samma sätt som Mover och Maker. Explorer kommer få en liknande ombyggnad som Energizer med ändringen att vi flyttat batterirummen så att vi kan öka upp kapaciteten. Sedan kommer våran I-class som kommer att få batteri, men den kommer att vara hybrid. Vi planerar för att år 2024/2025 ha konverterat ett av våra fartyg till ett helelektriskt fartyg. Vi har en stor flotta och vi kan inte bara bygga nytt utan vi måste också konvertera existerande fartyg, säger Martin Landström.
Hållbar infrastruktur till sjöss är en nödvändighet i framtiden, det säger Ragnar Johansson som är VD för rederiet Wallenius SOL. Rederiet fick under 2022 ett hållbarhetspris av Stora Enso för sitt arbete med att minska utsläppen.
– Vi vill vara det självklara valet som logistikpartner i Bottniska viken för att stödja den gröna omställningen. Vår flotta förser industrier i norr med RoRo-lösningar, som är ledande när det gäller miljöprestanda. År 2045 är vår ambition att ha noll skadliga utsläpp från våra fartyg, säger Ragnar Johansson.
Tre olika marinteknikföretag berättade under seminariet om sina gröna innovationer, däribland METS Technology, FKAB Marine Design och Jowa Safe Water.
– Det vi pratar om idag är att vi kan spara värme och hur vi jobbar med linjerna. En viktig sak för att spara energi är att inte använda energi överhuvudtaget. Gällande Waste Heat tar vi tillvara på det på ett helt nytt sätt. Det gäller att tillvara på den värme som finns och använda sig av den. Man behöver göra en analys av huvuddimensionerna och genom att titta på de olika delarna så ser man ofta att dagens fartyg tar ungefär hälften så mycket bränsle som förr. Det handlar exempelvis om att isolera bra för att inte släppa ut värme, säger Stefan Johnsson, Technical manager på FKAB Marine Design.
– METS är en systemintegrator inom el och automation och levererar små och stora projekt till sjöfarten, framförallt inom elektrifiering. Vi har varit med i två projekt, den ena är en förstudie för storsjöfart och den andra för nationell sjöfart. Helelektrifiering av fartyget Kostervåg är ett samarbetsprojekt vi varit inne i. När detta är fullt i drift kommer det ge en besparing på 70 procent av de totala utsläppen för fartyget, säger Per-Erik Larsson, Commercial Director, METS Technology.
– Vi är en leverantör som bara fokuserar på sjöfartsbranschen och ska ta hand om den marina miljön. Fokus är på vattenkvalité och att skydda den marina miljön. Säkert vatten ombord är viktigt och kan vara svårt att få ombord, kanske framförallt på de äldre fartygen. Genom ett ultrafilter, en biologisk barriär, kan vattnet bli säkert och man kan spara upp till 5-6000 Euro per år genom att man slipper köpa in vatten på flaska, säger Greg Shannon, sales director, Jowa AB.
Se webinariet i efterhand här.
Publicerad: 2023-01-20