Komplexa system ombord kräver effektivare supportfunktioner

Under förra året genomförde Svensk Sjöfart forskningsprojektet ”What to learn from support functions to improve maritime safety?” tillsammans med Chalmers Tekniska Högskola. Projektets syfte var att öka den operativa tillförlitligheten och effektiviteten genom att undersöka hur beroendet av support kan minskas och hur framtida supportbehov kan organiseras. Detta är särskilt relevant med allt fler och komplexa system ombord, vilket gör att behovet av tillgång till effektiv support dygnet runt till en av de största utmaningarna inom sjöfartsindustrin.

Studien visade att den nya tekniken generellt har haft en positiv inverkan på driften och arbetsmiljön. Samtidigt identifierades flera nya utmaningar kopplade till digitaliseringen. Ett av de största problemen är svårigheterna med support, då varje system ombord har egen supportkanal, vilket kan kräva många kontakter för att lösa tekniska problem. Dessutom orsakar buggar och komplexa gränssnitt fördröjningar och frustration.

För att möta dessa problem föreslår studien åtgärder som att skapa ett gemensamt språk mellan operatörer och leverantörer, tillämpa användarcentrerad design vid utveckling av ny teknik och standardisera viss teknik för att underlätta felsökning. Vikten av att prioritera supporttjänster vid upphandling av utrustning för att säkerställa att rätt hjälp finns tillgänglig lyftes också som en viktig aspekt.

Projektet framhöll dessutom behovet av att undersöka hur landbaserade stödorganisationer kan avlasta operatörer ombord, göra supportfunktionerna mer effektiva och kvantifiera problemens omfattning för att bättre förstå de utmaningar som finns.

Sammanfattningsvis har forskningsprojektet visat att digitaliseringen kan förbättra både driftsäkerheten och arbetsmiljön inom sjöfarten, men att ytterligare insatser krävs för att hantera nya tekniska utmaningar och göra supporten mer effektiv och tillgänglig.

– Med tanke på fortsatt digitalisering och teknikutveckling ser vi att det är viktigt att vi lär oss mer om utmaningarna med alltmer komplexa system ombord. Det är betydelsefullt för det proaktiva sjösäkerhetsarbetet, för arbete kopplat till smarta fartyg samt att för att få mer förståelse för vilken kunskap och kompetens som behövs inom sjöfarten nu och framöver. Jag är glad för engagemanget i projektet där vi har haft en bred representation från hela klustret med deltagare från rederier, myndigheter, akademi, försäkringsbolag, klassningssällskap samt tillverkare och leverantörer som delat med sig av kunskap och erfarenheter, säger Christina Palmén från Svensk Sjöfart som varit projektledare.

Bakgrund:

Projektet finansierades av Trafikverket och leddes av Svensk Sjöfart i samarbete med Chalmers Tekniska Högskola. Projektet fortsätter arbetet som genomfördes i ”Digitaliseringens påverkan på sjösäkerhet och besättningens arbetsmiljö” (Trafikverket TRV 2021/100835) och bygger vidare på de resultat som intressenter inom sjöfartsindustrin ansåg vara mest intressanta att utforska vidare. Projektet avslutades i december 2024.

Läs en summering (på engelska) här.

Läs hela rapporten (på engelska) här.

Publicerad: 2025-01-28