Regeringen inför bareboat-register i Sverige
Regeringen beslutade förra veckan om en lagrådsremiss med förslag på en ny del i fartygsregistret som ska förenkla för så kallad bareboat charter. Beslutet välkomnas av Svensk Sjöfart som länge arbetat för ett införande av bareboat-register.
Bareboat-registret är ett tidsbegränsat register där ett fartyg kan registreras under ett annat lands flagg under en charterperiod, utan att behöva avregistreras permanent från sitt hemland. Införandet av ett bareboatregister kommer att gynna Sverige och svenska rederier på flera sätt:
Ökad flexibilitet och konkurrenskraft:
Möjligheten att tillfälligt registrera fartyg i Sverige gör det enklare för rederier att bedriva verksamhet under svensk flagg utan att förlora andra viktiga registreringar, vilket är särskilt användbart för internationell verksamhet och vid korttidscharter.
Fler fartyg under svensk flagg:
Bareboat-in-registret kan leda till att fler fartyg seglar under svensk flagg, vilket stärker den svenska sjöfarten och gynnar den maritima kompetensen i vårt land.
Stärkt totalförsvar och beredskap:
Fler fartyg i det svenska registret ökar möjligheten för staten att få tillgång till fartyg vid kris eller krig, eftersom fartyg under svensk flagg kan omfattas av beredskapsplanering.
Sänkta trösklar för att välja svensk flagg:
I dag kan det vara svårt att få utländska fartyg att byta till svensk flagg på heltid. Ett bareboat-register gör det möjligt att prova svensk flagg på ett mer tillfälligt och flexibelt sätt, vilket kan locka fler aktörer.
– Att regeringen nu går fram med ett förslag om införandet av ett svenskt bareboat-register är bra, och kan tillsammans med den sedan tidigare aviserade ändringen av tonnageskatten innebära stärkta möjligheter för svenska rederier att växa, förutsatt att en ny tonnageskatt blir tillräckligt konkurrenskraftig. Nu hoppas vi på en snabb behandling av förslaget om bareboat-register, säger Anders Hermansson, vd på Svensk Sjöfart.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 februari 2026.