Sjöfartsbloggen: Almedalsveckan beroende av sjöfart
Den här veckan skriver Svensk Sjöfarts miljö- och klimatansvarige Fredrik Larsson i Sjöfartsbloggen. Läs hans rapport från Almedalen här.
Visst är känslan av att befinna sig i Almedalen den här veckan speciell? Man känner sig liksom lite befriad från vardagens livspussel och stressande när man befinner sig i ett epicentrum av sommarklädda politiker, företagsledare, samhällsdebattörer, idrottsprofiler, influencers och mängder av engagerade samhällsmedborgare bestående av allt ifrån gatuparader till VIP-mingel under äppelträden i någon mysig trädgård. Tillsammans med en härlig ”vara-på-en-ö-känsla” är kombinationen oslagbar. Visst är det fantastiskt att det annars så trista och stela Sverige helt plötsligt förvandlas till ett rosévins-Mecka där de demokratiska principerna och alla våras och alla möjligas rättigheter av alla de slag firas, försvaras, utvecklas och gestaltas i alla tänkbara former.
Tro det eller ej, men lika fantastiskt är det att ön fortsätter leva även efter att alla ”almedalare” åkt hem. Ön lever faktiskt under hela året och det tack vare att ön har en fast förbindelse till fastlandet i form av fartyg som transporterar allt ifrån säkerhetsnålar och kalksten till människor i ur och skur, varje dag i veckan, året runt.
Almedalsveckan är helt beroende av en fungerande sjöfart mellan Gotland och fastlandet liksom Gotland är det under resterande delar av året. Faktum är att hela Sverige är att betrakta som en ö sett ur ett transportperspektiv och eftersom vi är ett land som är extremt beroende av export och import så kan man enkelt räkna ut att utan sjöfart stannar Sverige. Sjöfartens betydelse för vår välfärd är alltså inte försumbar och det är därför viktigt att värna vår sjöfart och se till att våra svenska rederier ges de förutsättningar som är nödvändiga för att säkerställa att sjöfarten fortsatt kan möjliggöra att den där ”Almedalskänslan” kan infinna sig inte bara för oss som är i Almedalen denna vecka men för alla svenskar som vill ta sig ett glas rosévin eller på ett eller annat sätt är beroende av att vår import och export fungerar.
Se gärna några av våra seminarier på vår Facebook-sida eller Lighthouse eller Maritimt Forums hemsida om du inte var på plats, eller läs Sjöfartstidningen som rapporterat från veckan.
Publicerad: 2019-07-01