Slopad stämpelskatt för fartyg – en av flera viktiga reformer för en stärkt svensk sjöfart

Föreningen Svensk Sjöfart välkomnar regeringens förslag att slopa stämpelskatten för inteckningar i fartyg, med planerat ikraftträdande den 1 juli 2025. För branschen är det en efterlängtad reform, ett steg mot ökad konkurrenskraft och ett viktigt verktyg för att vända den långvariga minskningen av svenskflaggade fartyg.

– Det här är en reform som branschen har efterfrågat länge och ju tidigare den kan genomföras desto bättre. Med nuvarande stämpelskatt är det svårt för svenska rederier att hävda sig internationellt eftersom motsvarande skatt saknas i de flesta andra EU-länder. Investeringar i fartyg är mycket kostsamma och särskilt de moderna miljöeffektiva fartygen. Att slopa skatten innebär därmed en välkommen lättnad för svenska rederier. Genom att ta bort denna ekonomiska belastning kan vi bidra till att fler svenska fartyg väljer svensk flagg framför utländska register, säger Camilla Åberg Linder, näringspolitisk expert på Svensk Sjöfart.

Svensk Sjöfart framhåller i remissvaret att slopad stämpelskatt vid inteckning kan bidra till att gynna miljön och öka antalet svenskflaggade fartyg, vilket är en förutsättning för det svenska totalförsvaret och vår beredskap. Vi ser också att ett ökat intresse att förlägga rederiverksamhet i Sverige kan bidra till ökad sysselsättning också i land. På detta vis leder förslaget till ökade skatteintäkter men också i form av bolagsskatt och tonnageskatt. Det skattebortfall på tio miljoner kronor som förslaget innebär kommer sannolikt att kompenseras med råge genom de ökande skatteintäkterna på andra områden. Utöver att fler svenska jobb skapas, vilket främjar utveckling i Sverige, värnar vi även tillgången till sjöfartskompetens – en nyckelfaktor för vår handel.

I förlängningen ser vi fram emot att denna reform följs av fler åtgärder för att stärka vår näring ytterligare, däribland ett konkurrenskraftigt tonnageskattesystem och en konkurrenskraftig nettomodell som funkar för alla typer av internationellt konkurrensutsatt sjöfart.

Läs hela Svensk Sjöfarts remissvar här. 

Publicerad: 2024-11-07