Stort intresse i norr för yrken till sjöss
– Det var över förväntan – otroligt roligt att så många visade intresse, säger Wilhelm Lidström, som var en av de sjömän i Svensk Sjöfarts mässmonter som berättade om hur det är att arbeta till sjöss på Nolia karriärmässa i sex norrländska städer.
Wilhelm Lidström är överstestyrman på Sirius Shippings produkttankfartyg Lexus. Just nu, en tid efter mässan, ligger han i hamn i danska Hanstholm. Han är på väg ner mot kontinenten och har just mönstrat på efter att ha varit ledig en månad.
Wilhelm arbetar en månad till sjöss för att sen vara ledig med betalning en hel månad.
– Det passar mig väldigt bra. Jag tycker om att resa, uppleva nya platser och att ha mycket tid till mina kompisar, flickvän, träning och andra intressen. Jag gillar att jobba intensivt för att sen kunna släppa allt, säger han.
Ledigheten är givetvis en av fördelarna som lockade många under till Svensk Sjöfarts mässmonter, där syftet var för att öka intresset för och få flera att välja sjöfarten som yrke. Att kunna jobba tre månader i Karibien och sen vara hemma i tre och köra snöskoter – det gillade framför allt ungdomarna, menar Wilhelm.
Han berättar att han blev väldigt glad, men också lite överraskad, över att det var så många som var intresserade av sjöfarten, inte bara unga utan även många äldre som funderar på att byta karriär.
För Wilhelm själv var det en självklarhet att välja sjöfarten. Han är uppvuxen på Öckerö med flera sjömän i släkten och med närheten till havet, som han alltid har känt en stark dragning till. Nu har han arbetat i drygt tre år sedan han tog sin examen från Sjökaptensprogrammet vid Chalmers tekniska högskola.
Hur ser en arbetsdag ombord ut för dig?
– Vakten börjar klockan åtta, och då är det allt från lastning och lossning till att framföra fartyget, att ha hand om navigationen. Jag jobbar fyra timmar i vakten och går av till lunch. Vi är tre styrmän på fartyget som löser av varandra. Sen jobbar jag två timmar till på eftermiddagen: med underhållsarbete ute på däck, ser till så saker fungerar. Det kan också vara last- och lossplanering och att ha kontakt med kontoret, vilket också är väldigt roligt. Efter middagen är det väldigt socialt, vi pratar och spelar spel till exempel. Sen börjar vakten igen vid klockan 20 och håller på fram till midnatt, och sen är det läggdags. Det är olika scenarion varje dag: Ena dagen ligger vi till kaj, andra dagen är vi ute till havs någonstans runt norra Europa, säger Wilhelm.
Vad är det bästa med att jobba till sjöss?
– Utöver den betalda ledigheten, är det det sociala. Vi som jobbar tillsammans ombord är väldigt tajta som kollegor och blir nästan som en extra familj för varandra. Det får man nog inte på någon annan arbetsplats. Jag tycker också att det är roligt att man träffar så många av dem som arbetar på landsidan. Det finns ett stort kontaktnät inom sjöfarten som ger bra möjligheter, säger Wilhelm.
Det kan tyckas länge att vara borta hemifrån långa perioder i sträck, men Wilhelm tycker att fördelarna överväger. Wilhelm har själv inga barn men berättar om kollegor som är föräldrar. Visst är det jobbigt att vara borta länge, men många värdesätter den kvalitetstid högt som de istället får tillsammans med sina barn under ledighetsperioderna. Det är lite av en livsstil som man behöver gilla.
– Nu efter mässan hoppas jag att jag kunde plantera en tanke hos några om att söka sig till sjöfarten. Det behövs verkligen folk. De finns nu utbildningar som öppnar nya vägar in om man är äldre och tycker att man är lite sent ute. Det är helt rätt läge om man satsa på sjöfarten nu, säger han.
Nolia karriärmässa hölls under två veckor i februari i Umeå, Sundsvall, Östersund, Piteå, Skellefteå och Luleå.