Utan havets motorväg hotas svensk industri
Sjöfartsverket står inför ett omfattande besparingsprogram, vilket riskerar att försämra en redan eftersatt isbrytarkapacitet. En av tre isbrytare i Atle-klass kan tas ur drift redan nästa vinter, vilket skulle drabba Sveriges konkurrenskraft, beredskap och framtida tillväxt. Konsekvenserna är stora:
❄️ Längre väntetider på isbrytare och svårigheter att hålla farleder och hamnar öppna.
❄️ Risk för störningar i industrins försörjningskedjor, särskilt i norra Sverige.
❄️ Försvårad export och import – helt orimligt när 90 % av Sveriges gods transporteras via sjöfart.
Situationen har till stor del sin grund i Sjöfartsverkets finansieringsmodell, som är och länge har varit bekymmersam. En övervägande majoritet, 70 procent, av Sjöfartsverkets finansiering kommer från avgifter från näringslivet.
Det är helt orimligt. Sjöfarten är en kritisk del av vår infrastruktur, och nu är det hög tid att regeringen tar ett helhetsgrepp om situationen. För detta krävs:
🔹 Permanenta, indexerade anslag till Sjöfartsverket
🔹 Likställd vinterväghållning till sjöss och på land.
🔹 En nationell plan för investering i isbrytare.
Det skriver Svensk Sjöfarts vd Anders Hermansson på Dagens industris debattsida tillsammans med Transportföretagen, Skogsindustrierna, Näringslivets transportråd, Jernkontoret och Svemin.
Läs hela debattartikeln här.